AV Transports   Brauc bez degviela!
| | | |
 
Par mums
Katalogs
Mums jautā
Jautājums - atbilde

 
 

 

Kā tikt uz priekšu elektriski

Arnis Bergs,
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības valdes priekšsēdētājs


Jau gadiem ilgi elektromotors ir vienīgais dzinējs tādos transporta līdzekļos kā tramvajs, trolejbuss un elektrovilciens. Tam ir plašs pielietojums arī salikumā ar dīzeļģeneratoru: dīzeļģenerators ražo elektroenerģiju elektromotoram, kas griež kuģa dzenskrūvi vai riteņus kravas automašīnām. Vieglajos automobiļos elektromotors tiek izmantots jau kopš auto vēstures sākuma – līdz pat 20. gadsimta 20. gadiem elektromobiļi sekmīgi attīstījās paralēli iekšdedzes dzinēju automašīnām. Arī vēlāk autorūpnīcas laiku pa laikam nelielā skaitā izgatavoja elektromobiļus, piemēram, «Rīgas autobusu fabrika» pagājušā gadsimta 70. gados konstruēja un izgatavoja elektrodzinēja mikroautobusus, savukārt Krievijas autorūpnīca izgatavoja vieglos elektromobiļus VAZ-2801. Tagad aizvien populārāki kļūst arī citi elektrotransporta veidi.


Piesārņo divreiz mazāk

Pasaulē pašlaik valda tendence samazināt vides piesārņojumu, tāpēc ļoti vilinoša ir iespēja neradīt izmešus transporta darbības vietā, un šīm vēlmēm teicami atbilst tieši elektromotors. Turklāt, pateicoties lielajam lietderības koeficientam (90%), elektromotora darbībai nepieciešamās elektrības ražošanas procesā tiek radīts krietni mazāk izmešu nekā iekšdedzes dzinējiem. Piemēram, pie elektroenerģijas ražošanas emisijas faktora 443 g/kWh (ES vidējais rādītājs) elektromobiļi, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja automašīnām, rada divas reizes mazāku CO2 izmešu apjomu. Šajā salīdzinājumā ņemti vērā visi zudumi, to skaitā elektropārvadē un akumulatoru uzlādes–izlādes procesā.

Meklējot risinājumus ilgtspējīgam – energoefektīvam, videi draudzīgam un ekonomiskam – transportam, interesi par elektromotoru rosina vēl vairākas tā priekšrocības:

  1. elektrības ražošanā radušies izmeši atrodas ārpus pilsētu centriem;
  2. elektrības ražošanas un akumulatoru utilizācijas uzņēmumu radīto piesārņojumu ir iespējams kontrolēt;
  3. elektrība ir atjaunojams resurss, jo to var iegūt gan no saules, gan vēja un ūdens enerģijas, kas nerada izmešus.

Ietilpīgi akumulatori

Par spīti visiem labumiem, ko dod braukšana ar elektromobiļiem, plašāka to izmantošana līdz šim bija ierobežota, jo ar vienu akumulatora uzlādi varēja nobraukt tikai nelielus attālumus, tad krietnu laiku nācās uzkavēties uzlādes vietā. Tagad ar elektrisko motoru aprīkoto individuālo transportlīdzekļu (ET) attīstība pasaulē ir ieguvusi paātrinājumu, jo pieejami jauna veida akumulatori un akumulatoru lādētāji. Plašā izvēlē ir slēgtā tipa svina akumulatori, kas izmantojami divriteņu ET transportlīdzekļiem, kā arī litija akumulatori, kas ir vieglāki un ietilpīgāki. Viedais lādētājs nodrošina saudzīgu un iespējami ātru akumulatora uzlādi no parastajām sadzīves rozetēm, kā arī automātisku atslēgšanos pēc uzlādes pabeigšanas. Uzlādes laiks dažādiem ET ir atšķirīgs, bet nav lielāks par astoņām stundām (elektromobiļiem), kas nodrošina pilnībā iztukšota akumulatora uzlādi nakts vai darba dienas laikā. Ja ir pieejams jaudīgs elektroenerģijas tīkla pieslēgums, tad ar speciālu «ātro» lādētāju akumulatoru var uzlādēt arī nepilnas stundas laikā. Dienas nobraukumu var palielināt, veicot īslaicīgas uzlādes starp braucieniem, un tās pieļauj akumulatoru lietošanas noteikumi. Dzīvē visādi gadās – arī tā, ka «Latvenergo» tīklā nav elektrības, tad ET akumulatoru var izmantot par rezerves barošanas avotu. Piemēram, elektriskā velosipēda akumulatora ietilpība ir aptuveni 0,5kWh, kas gaismu no velosipēda luktura varētu nodrošināt pat vairākas diennaktis.

Elektromotora priekšrocības salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju:

  • lielāka energoefektivitāte: dīzeļdzinējs 65% no tam pievadītās enerģijas «izmet» atmosfērā siltuma un skaņas enerģijas formā, savukārt elektromotora enerģijas zudumi ir tikai 10%;
  • nemainīgi liels griezes moments, kas nodrošina labākas transportlīdzekļa gaitas īpašības un dod iespēju izveidot transportlīdzekļus bez pārnesumu kārbas;
  • vienkāršākas vadības ierīces, kas ekspluatācijā ir drošākas un kuras nākas remontēt daudz retāk;
  • transportlīdzekļa kopējā konstrukcija ir vienkāršāka, jo nav aizdedzes, degvielas padeves, eļļošanas un izplūdes sistēmas, nav filtru, startera un ģeneratora;
  • nerada izmešus tā darbības vietā un nepatērē skābekli, tas dod iespēju transportlīdzeklim strādāt arī slēgtās telpās.

Griez pedāļus, kad gribi

Pašlaik cilvēki visplašāk izmanto elektrisko velosipēdu, piemēram, Nīderlandē 2009. gadā tie bija 12%. Arī Latvijā gandrīz pustūkstotis iedzīvotāju šādus velosipēdus izmanto jau vairākus gadus. Braucamā jauda ir 0,25 kW – salīdzinoši tā nav liela, tomēr jāņem vērā, ka riteņbraucējs amatieris spēj attīstīt tikai aptuveni pusi no šīs jaudas. Tātad 0,25 kW motors tradicionālo velosipēdu papildina ar divu cilvēku jaudu, ļaujot ikdienas braucienus veikt pat neiesvīstot, kā arī palīdz pārvarēt ceļa kāpumus un ceļa posmus bez asfalta seguma. Pateicoties gaitas dinamikai, ko nodrošina elektromotora pastāvīgi lielais griezes moments, un mazajām ekspluatācijas izmaksām, elektrovelosipēdu aizvien biežāk izvēlas mopēda vietā.

Lēnīgs un uzticams klusētājs

Kā jau minēju, elektromobiļi ir daudz vienkāršāki par automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju, tāpēc daudz drošāki lietošanā – tos lieliski var izmantot nelieliem pārbraucieniem pilsētā. Lēngaitas elektromobilis ar maksimālo ātrumu līdz 45 km/h, kam jauda parasti nepārsniedz 5 kW, spēj bez skaņas un izmešiem vizināt divus cilvēkus un tonnu kravas. Latvijā lēngaitas elektromobiļus izmanto jau četrus gadus, un pa šo laiku pierādījies, ka nepieciešamība tos remontēt bijusi ļoti reta. Tas samazina pārdevēju iespēju nopelnīt arī vēlāk, tāpēc elektromobiļiem ir salīdzinoši lielāka pārdošanas cena. Tā kā lēngaitas elektromobiļi ir viegli, tos reģistrē kategorijā «Kvadracikls», tādējādi ar šādu transporta līdzekli drīkst braukt jau no 16 gadu vecuma, kā arī maksāt atvieglotu nodokļu slogu.

Lai palielinātu valsts energoefektivitāti, samazinātu autotransporta dūmgāzu radīto piesārņojumu, kā arī popularizētu ilgtspējīgus transportlīdzekļus, daudzas Eiropas valstis ir izstrādājušas konkrētus plānus elektromobiļu, elektrokvadraciklu, elektromotociklu un elektromopēdu izmantojuma atbalstam, kur galvenie pasākumi ir:

  • nodokļu atvieglojumi;
  • tiešs atbalsts ET iegādei, kas sasniedz pat 9000 eiro par elektromobili;
  • ET akumulatoru uzlādei paredzēto publiski pieejamo elektrības pieslēguma vietu izveide.

Rīgā pirmie publiskie pieslēgumi ET uzlādei ir izveidoti 2010. gadā, savukārt Latvijā no 2011. gada ir noteikts atbalsts ET iegādei un pielietojumam:

  • kopš 2011. gada 6. janvāra, pērkot transportlīdzekļus publiskajos iepirkumos, jāievēro zaļā iepirkuma kritēriji, proti, jāņem vērā enerģijas patēriņa un ķīmisko savienojumu izmešu apjoms transportlīdzekļa kalpošanas laikā;
  • tiek piešķirts atbrīvojums no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa;
  • ir izsludināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projektu konkurss, kas atbalsta ET pārbūvi un iegādi, kā arī publiski pieejamo elektromobiļu uzlādes punktu izveidošanu (atbalsta intensitāte – līdz 75%).

Pārvietošanās ar transporta līdzekli, kuru darbina elektromotors, ir videi draudzīga un ekonomiska, kā arī sniedz jaunas izjūtas. Un tagad sakarā ar naftas krājumu samazināšanos elektriskie transportlīdzekļi ienāk mūsu dzīvē uz palikšanu. Tie kļūs par ērtu un drošu pārvietošanās līdzekli visiem, kam ikdienā veicamais attālums samērojams ar akumulatora ietilpību. Un pierast pie nepieciešamības regulāri uzlādēt akumulatoru nevajadzētu būt nemaz tik grūti, jo ikvienam taču ir pieredze ar mobilā telefona aparāta akumulatora uzlādēšanu – tikai jāizbrīvē vēl viena parastā elektrības kontaktligzda!

Taču elektromotors nav vienīgais risinājums ilgtspējīgam transportam. Daudzas priekšrocības ir arī saspiesta gaisa motoriem, kā arī fosilās un biodegvielas izmantojumam tradicionālajā iekšdedzes dzinējā. Ekonomisko un vides faktoru iespaidā palielinās nepieciešamība dažādot izmantojamo transportlīdzekļu veidus, savukārt izvēli arvien noteiktāk iespaido precīzi aprēķini.

Plašāka informācija par bezizmešu transportlīdzekļiem mājaslapā http://www.bimab.lv. •

 

 Šajā nodaļā mēs apkopojām atbildes uz Jūs interesējošajiem jautājumiem! Ja Jūs meklējat atbildi uz jautājumu, kura šeit vēl nav, mēs būsim priecīgi, ja paziņosiet par to mums pa e-pastu: avtransports@inbox.lv

- Cik ātri var pabraukt ar eGO Helio?
Elektriskā mopēda eGO Helio tehniski noteiktais maksimālais braukšanas ātrums ir 37 km/h "Go fast" režīmā. Šis ātrums ir pilnīgi pietiekams, lai pilsētas satiksmē Jūs nokļūtu izvēlētajā vietā bieži vien ātrāk, nekā ar automašīnu. Šo ātrumu eGO Helio sasniedz 4 - 5 sekundēs.

- Cik tālu var nobraukt ar eGO Helio?
Iespējamais nobraucamais attālums ar eGO Helio var sasniegt pat 40 km ar vienu uzlādi "Go far" režīmā. Taču pilsētas satiksmē, ar ieslēgtiem signāluguņiem, nobraucamais attālums būs aptuveni 30 - 35 km. Attālums atkarīgs gan no ceļa seguma, braucēja svara, gan arī no braukšanas paradumiem.

- Vai elektrisko mopēdu uzturēšana un apkope ir sarežģīta?
Nē! Elektrisko mopēdu uzturēšana ir tikpat vienkārša, it kā tas būtu velosipēds. Jums tikai jāseko līdz tā tehniskajam stāvoklim- jāparūpējas, lai akumulatori būtu regulāri uzlādēti, bremzes noregulētas, riepas piepumpētas un skrūves nospriegotas. Faktiski, visi nepieciešamie darbi ir veicami Jūsu pašu spēkiem, taču arī mēs neatteiksimies Jums palīdzēt.

- Vai elektriskie mopēdi ekspluatācijā ir dārgi, kāds ir elektrības patēriņš?
Teorētiski, nē! Elektriskajos mopēdos izmantoto detaļu skaits ir apmēram 10 reizes mazāks, nekā parastajos mopēdos, ja salīdzinām ar tiem. Tātad, nebūs ne dzinēja, ne izplūdes sistēmas remonta, ne regulāras eļļas un filtru maiņas. Tāpat, patērējamās "degvielas" izmaksas ir ļoti zemas: piemēram, eGO Helio elektriskā mopēda uzlādes ciklam nepieciešams 1 KWh elektroenerģijas, kas naudas izteiksmē būs tikai 0,05 Ls ( 5 santīmi uz ~40 km ). Lētāk ekspluatācijā var ir tikai velosipēds.

- Kādas ir elektrisko mopēdu priekšrocības attiecībā pret citu transportu?
Elektrisko mopēdu galvenās priekšrocības ir zemākas izmaksas uz nobraukto kilometru. Nav trokšņojošā un dūmojošā dzinēja. Nav dabai kaitīgo izmešu. Nav tiešas atkarības no pieaugošajām degvielas cenām.

- Vai elektriskie mopēdi ir jāreģistrē CSDD?
Saskaņā ar pastāvošo likumdošanu, elektriskie mopēdi ir pielīdzināmi mopēdiem ar iekšdedzes dzinējiem (līdz 50 cm3), tādēļ to reģistrācija CSDD ir obligāta. Reģistrējot mopēdu, tam tiek piešķirta numura zīme un izsniegta reģistrācijas apliecība.

- Vai ir vajadzīga vadītāja apliecība, lai vadītu elektrisko mopēdu?
Mopēda vadīšana bez vadītāja apliecības nav atļauta! Lai vadītu mopēdu, Jums ir nepieciešama M kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, kur var iegūt jau no 14 gadu vecuma, nokārtojot attiecīgos eksāmenus CSDD. Ja Jums jau ir citas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība (piem. B), tad Jūs drīkstat vadīt arī mopēdu.

- Vai elektriskajam mopēdam ir jāveic transportlīdzekļa tehniskā apskate un jāmaksā ceļa nodoklis, un jānoformē OCT apdrošināšana?
Nē, elektriskajam mopēdam nav jāveic Tehniskā apskate un nav jāformē OCTA.

- Cik stāvā nogāzē spēj uzbraukt eGO Helio?
eGO Helio motora jauda ir 2 Zs, tas spēj pārvietot Jūs augšup pa 15° slīpu nogāzi ar ātrumu 25 km/h. Neiesakām mēģināt pārvarēt ļoti stāvas nogāzes, bet labāk izvēlēties tās apbraukt, ja pastāv iespēja. Zem lielas slodzes elektromotors var tikt sabojāts.

- Kur tiek ražots eGO Helio?
eGO Helio dzimtene ir ASV, kur tas tika izstrādāts un sākotnēji arī ražots. Pieaugot apjomiem, tā ražošana ir pārvietota uz Taivānu, turpat izvietojot arī kvalitātes uzraudzības centru.

- Cik ilgi kalpos eGO Helio akumulatori, līdz tie būs jāmaina?
eGO Helio akumulatoru paredzamais kalpošanas ilgums ir apmēram 5 gadi, ja vien Jūs tos pareizi ekspluatējat. Lietotāja rokasgrāmata satur pilnīgāku informāciju par pareizas ekspluatācijas nosacījumiem.

- Kā var noteikt, cik garam ceļa posmam elektroenerģijas vēl ir atlicis?
Mūsu elektriskie mopēdi ir aprīkoti ar elektroenerģijas uzkrājuma indikatoriem, tie informē braucēju par atlikušās enerģijas daudzumu mopēda akumulatoros. Izvērtējot šo informāciju, braucējs spēj noteikt, cik tālu vēl būs iespējams aizbraukt ar atlikušo enerģiju. Tas darbojas līdzīgi, kā automašīnas degvielas indikators.

- Kādi akumulatori tiek izmantoti elektriskajos mopēdos?
Elektriskajos mopēdos, galvenokārt, tiek izmantoti slēgta tipa svina-skābes akumulatori, speciāli paredzēti elektriskajam transportam. Funkcionāli, tie ir atšķirīgi un ilgāk kalpojoši, nekā ierastie auto akumulatori. Atšķirīgi ir arī to raksturlielumi un pielietotais skaits. Parasti, elektriskajos mopēdos ir 2 līdz 4 šādi speciālie akumulatori, taču mēdz būt arī vairāk.

- Kā un cik ilgi ir jālādē elektrisko mopēdu akumulatori?
Akumulatorus uzlādē no 220V elektriskā tīkla, savienojot lādētāju ar akumulatoriem. Lādētājs regulē strāvas plūsmu un automātiski atslēdz strāvas padevi, kad akumulatori ir uzlādēti. Lādēšanai nepieciešamais laiks elektriskajiem mopēdiem ir no 2-8 stundām, atkarībā no akumulatoru tipa. Viss, kas jums ir jādara- jāievieto vads elektrības rozetē. Tas ir tikpat vienkārši, kā Jūs uzlādējat savu mobilo tālruni.

- Kā pareizi jāuztur un jāuzglabā akumulatori?
Elektrisko mopēdu akumulatori ir jātur pilnībā uzlādēti, kad vien tas ir iespējams. Pat tad, ja esat braucis tikai dažus kilometrus. Izvairieties atstāt akumulatorus neuzlādētus ilgstoši, tas var radīt to bojājumu. Tādēļ, pirms novietojiet Jūsu elektrisko mopēdu ilgstošai uzglabāšanai (piem. ziemā), pārliecinieties, ka akumulatori ir pilnībā uzlādēti. Vismaz reizi mēnesī veiciet atkārtotu uzlādēšanu, jo akumulatoriem piemīt īpašība pašiem izlādēties.

- Vai lietus nevar radīt bojājumus elektriskajiem mopēdiem?
Mūsu elektrisko mopēdu tehniskā uzbūve nepieļauj lietus iespējamo kaitējumu elektroniskajām ierīcēm. Jūs drīkstat ekspluatēt mūs elektriskos mopēdus mitrā laikā. Jūs drīkstat tos arī mazgāt. Taču izvairieties no pārmērīga ūdens daudzuma iekļūšanas mopēda korpusā. Nebrauciet ar to ūdenstilpnēs vai dziļās peļķēs.

- Kur un kādā laikā iespējams veikt testa braucienu?
Testa braucienus ar mūsu elektriskajiem mopēdiem ir iespējams veikt, iepriekš saskaņojot brauciena laiku pa tālruni 67333405, vai e-pastu avtransports@inbox.lv .

Būsim priecīgi Jūs satikt! J


  Kontaktinformācija 

 

 

  Veikals/Serviss

   Rīga, Darzciema iela 60E

Mob.:  +371 29115555

Tālr.:  +371 67809487
Fakss: +371 67338522
E-pasts: UZRAKSTĪT MUMS

 

 Darba laiks
Darba dienās    10:00-17:00
Sestdienās, svētdienās -brivdienas

 

 

Konsultācijas
Mob.:  +371 29115555

Tālr.:  +371 67333405
Fakss: +371 67338522
E-pasts: UZRAKSTĪT MUMS

 

 

Top.LV Pēdēja atjaunošana: 29.09.2017